PERSONALquarterly 4/2018 - page 31

31
04/18 PERSONALquarterly
eingesetzt werden, die für das Thema sensibilisieren und für
Mitarbeitende und Führungskräfte konkrete Handlungsemp-
fehlungen geben. Auch weitergehende Interventionen, insbe-
sondere im HR-Bereich, sollten angedacht werden. Möglich
und effektiv sind hierbei z. B. die Einführung inklusiver HR-
Praktiken (Boehm/Dwertmann, 2015), die Schaffung formaler
Mentoren-Programme unter Einbindung des Topmanagements
sowie die Benennung offizieller Diversity-Beauftragter (Dob-
bin/Kalev, 2016). Schließlich sollte das Thema der „different
abilities“ auch Teil der Führungskräfteausbildung sowie des
Führungsleitbilds werden, da die Führungskräfte vor Ort ganz
entscheidend zur Vermeidung von Stigma und zum Gelingen
von Inklusion beitragen.
PROF. DR. STEPHAN BÖHM
Titularprofessor für Betriebswirtschaftslehre
und Direktor des Center for Disability and
Integration
Universität St. Gallen
E-Mail:
PROF. DR. DAVID DWERTMANN
Assistant Professor of Management
Rutgers University
E-Mail:
ANNA BRZYKCY, M. SC.
Wissenschaftliche Mitarbeiterin und
Doktorandin am Center for Disability and
Integration
Universität St. Gallen
E-Mail:
SUMMARY
Research question:
What is the impact of having a disability on
the workplace experiences of employees and what can organiza-
tions do to mitigate some of the negative effects?
Methodology:
Two large-scale quantitative studies in Germany
applying multilevel analysis, and a regression-discontinuity design.
Practical implications:
Organizations and governments should
carefully revisit existing labeling of people with disabilities, strive
to implement fair HR practices, and facilitate a positive climate for
inclusion.
LITERATURVERZEICHNIS
Baldridge, D. C./Beatty, J. E./Boehm, S. A./Kulkarni, M./Moore, M. E. (2018):
Persons with (dis)Abilities. In A.J. Colella & E.B. King (Hrsg.), The Oxford handbook
of workplace discrimination, S. 111-127, New York: Oxford University Press.
Boehm, S. A./Dwertmann, D. J. G. (2015): Forging a single-edged sword: Facili-
tators of positive age and disability diversity effects in the workplace. Work, Aging,
and Retirement, 1(1), 41-63.
Brzykcy, A. Z./Boehm, S. A. (2018): Does having a severe disability lead to
decreased socialization opportunities at work? Causal evidence from a regression
discontinuity approach. Working Paper präsentiert auf der Konferenz der European
Academy of Management, Reykjavik, Island.
Corrigan, P. W./Kerr, A./Knudsen, L. (2005): The stigma of mental illness:
Explanatory models and methods for change. Applied and Preventive Psychology,
11(3), 179-190.
Dobbin, F./Kalev, A. (2016): Why diversity programs fail and what works better.
Harvard Business Review, 94(7-8), 52-60.
Dwertmann, D. J./Boehm, S. A. (2016): Status matters: The asymmetric effects
of supervisor–subordinate disability incongruence and climate for inclusion. Acade-
my of Management Journal, 59(1), 44-64.
Dulebohn, J. H./Bommer, W. H./Liden, R. C./Brouer, R. L./Ferris, G. R. (2012):
A meta-analysis of antecedents and consequences of leader-member exchange:
Integrating the past with an eye toward the future. Journal of management, 38(6),
1715-1759.
Jones, E. E. (1984): Social stigma: The psychology of marked relationships. WH
Freeman.
Kalinoski, Z. T./Steele-Johnson, D./Peyton, E. J./Leas, K. A./Steinke, J./
Bowling, N. A. (2013): A meta-analytic evaluation of diversity training outcomes.
Journal of Organizational Behavior, 34(8), 1076-1104.
Kulik, C. T./Bainbridge, H. T. J./Cregan, C. (2008): Known by the company we
keep: Stigma-by-association effects in the workplace. Academy of Management
Review, 33, 216-230.
Link, B. G./Cullen, F. T./Struening, E./Shrout, P. E./Dohrenwend, B. P. (1989):
A modified labeling theory approach to mental disorders: An empirical assessment.
American sociological review, 400-423.
McLaughlin, M. E./Bell, M. P./Stringer, D. Y. (2004): Stigma and acceptance
of persons with disabilities: Understudied aspects of workforce diversity. Group &
Organization Management, 29(3), 302-333.
Nishii, L. H. (2013): The benefits of climate for inclusion for gender-diverse
groups. Academy of Management Journal, 56(6), 1754-1774.
Peuckert, R. (1992): Stigma. In B. Schäfers (Hrsg.), Grundbegriffe der Soziologie,
Uni-Taschenbücher, S. 333-335, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Spiegel online (2017): Hamburg will Schwer-in-Ordnung-Ausweis ausstellen.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...60
Powered by FlippingBook