PERSONALquarterly 1/2018 - page 29

29
01/18 PERSONALquarterly
ßen durch strategische Entscheidungen beeinflusst werden.
Diese Studie ist eine der ersten, die mithilfe einer quan­
titativen Befragung den Zusammenhang zwischen Diversity-
Ansatz und Innovation in Organisationen beleuchtet: Eine
strategische Ausrichtung, die kulturelle oder kompetenzba­
sierte Diversität wertschätzt, unterstützt die Innovationsfähig­
keit der Organisation. Integration & Learning ist eine relevante
Diversity-Perspektive zur Erhöhung der Innovationsfähigkeit;
wichtig sind jedoch auch Fairness und eine hohe Kompetenz­
orientierung, zumindest im österreichischen Kontext. Organi­
sationen, die nach Homogenität streben, reduzieren hingegen
ihre Chancen auf Innovationen.
LITERATURVERZEICHNIS
Bendl, R./Hanappi-Egger, E./Hofmann, R. (2010): Austrian perspectives on diver­
sity management – Regulations, debates, practices and trends. In A. Klarsfeld (Ed.),
International handbook on diversity management at work: Country perspectives on
diversity and equal treatment (pp. 27–45). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Crossan, M. M./Apaydin, M. (2010): A multi-dimensional framework of organi­
zational innovation: A systematic review of the literature. Journal of management
studies, 47(6), 1154-1191.
De Dreu, C. K.W./West, M. A. (2001): Minority dissent and team innovation: the
importance of participation in decision making. Journal of Applied Psychology, 86,
1191–1201.
Ely, R. J./Thomas, D. A. (2001): Cultural Diversity at Work: the Effects of Diversity
Perspectives on Work Group Processes and Outcomes. Administration Science
Quarterly, 46, 229-273.
Gröschke, D./Podsiadlowski, A. (2013): Ansätze zum Management von Diversity
in Unternehmen – Von Colour-Blind zu Colour-Full? Wirtschaftspsychologie aktuell.
Schwerpunkt: Arbeitswelt der Vielfalt, 4, 28-34.
Jackson, S. E./Joshi, A./Erhardt, N. L. (2003): Recent research on team and
organizational diversity: SWOT Analysis and Implications. Journal of Management,
29(6): 801-830.
Jain, R. (2010): Innovation in Organizations: A Comprehensive Conceptual Frame­
work for Future Research. South Asian Journal of Management, 17 (2), 81-111.
Kildruff, M./Angelmar, R./Mehra, A. (2000): Top-Management-Team diversity
and team performance: Examining the role of cognitions, Organization Science, 11,
S. 21-34.
Mohammadi, A./Broström, A./Franzoni, C. (2017): Workforce Composition
and Innovation: How Diversity in Employees’ Ethnic and Educational Backgrounds
Facilitates Firm-Level Innovativeness. Journal of Product Innovation Management,
34(4), 406-426.
Østergaard, C. R./Timmermans, B./Kristinsson, K. (2011): Does a different view
create something new? The effect of employee diversity on innovation. Research
Policy, 40(3), 500-509.
Podsiadlowski, A. (2002): Multikulturelle Arbeitsgruppen in Unternehmen:
Bedingungen erfolgreicher Zusammenarbeit am Beispiel deutscher Unternehmen in
Südostasien. Münster, Germany: Waxmann Verlag GmbH.
Podsiadlowski, A./Gröschke, D./Kogler, M./Springer, C./van der Zee, K.
(2013): Managing a culturally diverse workforce: Diversity Perspectives in Organi­
zations. International Journal of Intercultural Research, 37, (2), 159–175.
Richard, O. C./Barnett, T./Dwyer, S./Chadwick, K. (2004): Cultural Diversity
in Management, Firm Performance, and the Moderating Role of Entrepreneurial
Orientation Dimensions. Academy of Management Journal, 47 (2), 255-266.
Rodan, S./Galunic, D. C. (2004): More than Network Structure: How Knowledge
Heterogeneity Influences Managerial Performance and Innovativeness. Strategic
Management Journal, 25, 541-556.
Yang, Y./Konrad, A. (2011): Diversity and organizational innovation: The role of
employee involvement, Journal of Organizational Behavior, 32 (8), 1062–1083.
SUMMARY
Research question:
Which diversity perspective increases the
capability to innovate in organisations?
Methodology:
A quantitative study (N=392) was conducted in
small, medium-size and large multinational corporations in Austria.
Practical implications:
A strategy emphasizing cultural or
functional diversity increases the perceived innovativeness in
organizations. Integration and Learning is one important strategy
to increase innovativeness; even more important are fair and
competence-based processes and strategies. Organizations striving
for homogeneity decrease their opportunities for innovation.
JPROF. DR. DANIELA GRÖSCHKE
Juniorprofessur für Interkulturelle
Wirtschaftskommunikation an der
Philosophischen Fakultät
Friedrich-Schiller-Universität Jena
E-Mail:
DR. ASTRID PODSIADLOWSKI
Head of Sector and Senior Researcher in
Department of Equality and Citizen’s Rights
Fundamental Rights Agency of the European
Union
E-Mail:
Acknowledgement:
Für die Datenerhebung und -analyse erhielt Dr. Astrid Podsiadlow­
ski Förderung von der Europäischen Union durch das 7. Forschungs­
rahmenprogramm als Marie-Curie Fellow (Marie Curie International
Reintegration Grant: FP/-PEOPLE-2007-4-3-IRG, grant agreement
number PIRG02-GA-224818). Die Konzeptualisierung und Operatio­
nalisierung der Diversitätsperspektiven war essenzieller Bestandteil
dieses EU-Projekts.
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...62
Powered by FlippingBook