PERSONALquarterly 3/2016 - page 39

39
03/16 PERSONALquarterly
SUMMARY
Research question:
How can Social Networking Sites (SNS)
within companies support HR processes in practice?
Methodology:
Qualitative interviews with 45 experts from 30
companies.
Practical implications:
An SNS within companies can support HR
data administration, competence management, internal recruiting
and onboarding. Existent SNS and HR information systems should
be integrated. Data security concerns are to be considered.
DR. MARCO KLEIN
Digitalisierung , Business 4.0
Bis 2012: Professur für Anwendungssysteme
und E-Business
Georg-August-Universität Göttingen
E-Mail:
PROF. DR. MATTHIAS SCHUMANN
Professur für Anwendungssysteme
und E-Business
Georg-August-Universität Göttingen
E-Mail:
LITERATURVERZEICHNIS
Bondarouk, T.V./Ruel, H.J.M./Axinia, E./Arama, R. (2013): What Is the Future of
Employer Branding Through Social Media? Results of the Delphi Study into the Percep-
tions of HR Professionals and Academics. In: Bondarouk, T./Olivas-Lujan, M.R. (Hrsg.):
Social Media in HRM. Emerald Group Publishing Limited, S. 23-57.
Boyd, D. M./Ellison, N. B. (2008): Social Network Sites: Definition, History, and
Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), S. 210-230.
Braun, S./Kunzmann, C./Schmidt, A. (2012): Semantic people tagging and on-
tology maturing: an enterprise social media approach to competence management.
International Journal of Knowledge and Learning, 8 (1-2), S. 86-111.
Chatti, M. A./Jarke, M./Frosch-Wilke, D. (2007): The future of e-learning: a shift
to knowledge networking and social software. International Journal of Knowledge
and Learning, 3 (4-5), S. 404-420.
DiMicco, J./Millen, D. R./Geyer, W./Dugan, C./Brownholtz, B./Muller, M. (2008):
Motivations for Social Networking at Work. Proceedings of the 2008 ACM conference
on Computer supported cooperative work, CSCW ‘08. New York, S. 711-720.
Glaser, B. G./Strauss, A. L. (1967): The Discovery of Grounded Theory: Strategies
for Qualitative Research. New York, Transaction.
Grintsch, J. S. (2012): Europäischer Datenschutz 2.0 – Betroffenenrechte in der
IT-Praxis. Wirtschaftsinformatik und Management (5), S. 70-75.
Klein, M. (2012): HR Social Software – Unternehmensinterne Weblogs, Wikis und
Social Networking Services für Prozesse des Personalmanagements. Göttingen.
Klein M./Rosenberger, S./Schumann, M. (2012): Social Networking Services
im Internet als eRecruiting-Kanal für Unternehmen – Task-Technology-Fit-Analyse
der Plattformen Xing, LinkedIn und Facebook. Multikonferenz Wirtschaftsinformatik
(MKWI), Braunschweig, S. 1747-1760.
Koch, M./Richter, A./Schlosser, A. (2007): Produkte zum IT-gestützten Social
Networking in Unternehmen. Wirtschaftsinformatik, 49 (6), S. 448-455.
Marler, J. H./Fisher, S. L./Ke W. (2009): Employee self-service technology
acceptance: A comparison of pre-implementation and post-implementation rela­
tionships. Personnel Psychology, 62 (2), S. 327-358.
Mayring, P. (2007): Qualitative Inhaltsanalyse – Grundlagen und Techniken. Wein-
heim, Deutscher Studien Verlag, 9. Auflage.
Rees, A. (1966): Information Networks in Labor Markets. The American Economic
Review, 56 (1/2), S. 559-566.
Richter, A. (2010): Der Einsatz von Social Networking Services in Unternehmen
– Eine explorative Analyse möglicher soziotechnischer Gestaltungsparameter und
ihrer Implikationen. Wiesbaden, Gabler.
Sotiropoulos, P. (2014): HRM innovation through technology in Greece: factors
influencing the adoption, diffusion and exploitation of e-HRM and social media. PhD
Thesis, University of Glasgow.
4. Erhebung und -verwendung von HR-Daten in SNS ist
BDSG-konform zu gestalten. Um Vorbehalte gegenüber SNS
aus Erfahrungen im Internet frühzeitig auszuräumen, sind
Datenschutzbeauftragte, Mitbestimmungsgremien sowie
Rechtswesen sorgfältig und frühzeitig in die Gestaltung der
SNS einzubeziehen.
Wird den Handlungsempfehlungen gefolgt, können interne
HR-SNS zur Professionalisierung und Effizienzsteigerung in
Personalprozessen beitragen.
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...56
Powered by FlippingBook