PERSONALquarterly 4/2017 - page 16

16
PERSONALquarterly 04/17
SCHWERPUNKT
_REKRUTIERUNG
SUMMARY
Research question:
How can corporate architecture contribute to
employer branding?
Methodology:
The results presented are based on a cluster analy-
sis of 41 company buildings as well as on a conjoint survey among
172 students.
Practical implications:
erecting and designing buildings and of-
fices may create a hidden value in the employer branding process.
Architecture can be designed as a signal to young people, it allows
for a better identification with the company, and it can foster
employee creativity.
LITERATURVERZEICHNIS
Allen, T./Henn, G. (2007): The organization and architecture of innovation. Lon-
don, New York: Routledge.
Ashforth, B. E./Mael, F. (1989): Social Identity Theory and the Organization.
Academy of Management Review, 14(1): 20–39.
Boutellier, R./Ullman, F./Schreiber, J./Naef, R. (2008): Impact of office layout on
communication in a science-driven business. R&D Management, 38(4): 372–391.
Chapman, D. S./Uggerslev, K. L./Carroll, S. A./Piasentin, K. A./Jones, D. A.
(2005): Applicant Attraction to Organizations and Job Choice: A Meta-Analytic
Review of the Correlates of Recruiting Outcomes. Journal of Applied Psychology,
90(5): 928–944.
Collins, C. J./Stevens, C. K. (2002): The relationship between early recruitment-
related activities and the application decisions of new labor-market entrants:
A brand equity approach to recruitment. Journal of Applied Psychology, 87(6):
1121–1133.
FASZ (2003): Die Zukunft der Arbeit hat bereits begonnen. Frankfurter Allgemeine
Sonntagszeitung, August 2003.
Kabst, R./Baum, M. (2013): Conjoint implications on job preferences: the
moderating role of involvement. The International Journal of Human Resource
Management, 24(7): 1393–1417.
Lievens, F./Highhouse, S. (2003): The Relation of Instrumental and Symbolic
Attributes to a Company’s Attractiveness as an Employer. Personnel Psychology,
56(1): 75–102.
Martens, Y. (2011): Creative workplace: instrumental and symbolic support for
creativity. Facilities, 29(1/2): 63–79.
McCoy, J. M./Evans, G. W. (2002): The Potential Role of the Physical Environment
in Fostering Creativity. Creativity Research Journal, 14(3/4): 409–426.
McElroy, J. C./Morrow, P. C. (2010): Employee reactions to office redesign: A
naturally occurring quasi-field experiment in a multi-generational setting. Human
Relations, 63(5): 609–636.
Müller, H. (2013): Corporate Architecture. In: Erfolgsfaktor Employer Branding, H.
Künzel (Hg.), S. 185-199: Springer Berlin Heidelberg.
Radermacher, K./Schneider, M.R./Iseke, A./Tebbe, T. (2017): Signalling to young
knowledge workers through architecture? A conjoint analysis. German Journal of
Human Resource Management: Zeitschrift für Personalforschung, 31(1): 71-93.
Stryker, J.B./Santoro, M.D./Farris, G.F. (2012): Creating Collaboration Opportuni-
ty: Designing the Physical Workplace to Promote High-Tech Team Communication.
IEEE Transactions on Engineering Management, 59(4): 609-620.
Värlander, S. (2012): Individual Flexibility in the Workplace: A Spatial Perspective.
The Journal of Applied Behavioral Science, 48(1): 33–61.
KATHARINA RADERMACHER
Lehrstuhl für Personalwirtschaft an der
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Universität Paderborn
personalwirtschaft-prof-dr-schneider/
PROF. DR. MARTIN SCHNEIDER
Professur für Personalwirtschaft an der
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Universität Paderborn
E-Mail:
personalwirtschaft-prof-dr-schneider/
Architektur sollten geprüft und im Sinne des Signalwerts kon-
sistent ausgerichtet werden. Bspw. spielt der Ort, an dem ein
Bewerbungsgespräch anberaumt wird, eine wichtige Rolle. Es
ist auch zu prüfen, ob mithilfe neuer Technologien wie Virtual
Reality die eigene Architektur noch anschaulicher und glaub-
hafter kommuniziert werden kann.
Viele Arbeitgeber sind derzeit vermutlich im Unklaren darü-
ber, wie ihre eigene Architektur wirkt: als Signal an Bewerber,
als Identitätsstifter und als Unterstützung produktiver Prozesse.
Die Wirkungen wären vor einemNeubau, z.B. anhand von Befra-
gungen unter den Beschäftigten, zu klären. Derzeit lassen sich
aus der Literatur nur bruchstückhafte Erkenntnisse ableiten.
Der Forschungsstand rechtfertigt es somit nicht, Unternehmen
teure Neubauten zu empfehlen. Allerdings kann die Perspektive
auf Unternehmensarchitektur als Instrument im Employer Bran-
ding in gewisser Weise eine versteckte Rendite von Neubauten
offenlegen.
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...60
Powered by FlippingBook