PERSONALquarterly 3/2016 - page 31

31
03/16 PERSONALquarterly
SUMMARY
Research question:
How can job satisfaction be increased in
order to exercise a positive influence on customer satisfaction?
Methodology:
Representative data gathered among 2,400
German employees were analyzed using factor analysis and
regression analysis.
Practical implications:
Personnel managers should enhance
employees’ satisfaction with career and pay, enable employees to
find an effective work-life balance and establish a transformational
leadership style. The induced increase in job satisfaction is expected
to have a certain positive influence on customer satisfaction.
PROF. DR. RER. POL. HABIL. MATTHIAS
GRAUMANN
Hochschule Offenburg
PROF. DR. RER. POL. ACHIM BURKHARDT
Hochschule Offenburg
DANIEL VENOHR
Leiter Methoden und Analysen
Forum GmbH
LITERATURVERZEICHNIS
Bondarouk, T.V./Ruel, H.J.M./Axinia, E./Arama, R. (2013): What Is the Future
of Employer Branding Through Social Media? Results of the Delphi Study into the
Perceptions of HR Professionals and Academics. In: Bondarouk, T./Olivas-Lujan, M.R.
(Hrsg.): Social Media in Human Resources Management. Emerald Group Publishing
Limited, S. 23-57.
Biemann, T./Weckmüller, H. (2013): Zufriedene Mitarbeiter sind gute Mitarbei-
ter? PERSONALquarterly, 65. Jg., Nr. 4, S. 46-49.
Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (2005): Work-
Life-Balance – Motor für wirtschaftliches Wachstum und gesellschaftliche Stabilität,
Rostock.
Domsch, M.E./Ladwig, D.H. (2015): Erwartungen der Generation Y, PERSONAL
quarterly, 67. Jg., Nr. 1, S. 10-14.
Eller, E. (2014): Arbeitszufriedenheit, Motivation und Leistung, Paderborn.
Fischer, L./Fischer, O. (2005): Arbeitszufriedenheit: Neue Stärken und alte Risiken
eines zentralen Konzepts der Organisationspsychologie, Wirtschaftspsychologie, 17.
Jg., Nr. 1, S. 5-20.
Graumann, M./Sanktjohanser, J. (2009): Behavioral Branding am Beispiel der BMW
Group, Bernecker, M./Pepels, W. (Hrsg.): Jahrbuch Marketing 2009, Köln, S. 283-295.
Graumann, M./Sieger, C. (2004): Verdrängen extrinsische Anreize die intrinsische
Motivation? Personalführung, 37. Jg., Nr. 12, S. 90-97.
Herzberg, F. (2003): One more time: How do you motivate employees? Harvard
Business Review, 93. Jg., Nr. 1, S. 87-96.
Jost, P.-J./v. Bieberstein, F. (2013): Strategische Anreizgestaltung, Stock-
Homburg, R. (Hrsg.), Handbuch Strategisches Personalmanagement, 2. Aufl.,
Wiesbaden, S. 151-170.
Judge, T.A./Piccolo, R.F./Podsakoff, N.P./Shaw, J.C./Rich, B.L. (2010): The
Relationship Between Pay and Job Satisfaction: A Meta-Analysis of the Literature.
Journal of Vocational Behavior, 77. Jg. Nr. 2, S. 157-167.
Kanwar, Y.P.S./Singh, A.K./Kodwani, A.D. (2009): Work-Life Balance and Burnout
as Predictors of Job Satisfaction in the IT-ITES Industry. Vision: The Journal of Busi-
ness Perspective, 13. Jg., Nr. 2, S. 1-12.
Matiaske, W./Mellewigt, T. (2001): Arbeitszufriedenheit: Quo Vadis, Die Betriebs-
wirtschaft, 75. Jg., Nr. 1, S. 7-24.
Morhart, F./Jenewein, W./Tomczak, T. (2012): Mit transformationaler Führung
das Brand Behavior stärken, Tomczak, T. et al. (Hrsg.), Behavioral Branding, 3. Aufl.,
Wiesbaden, S. 389-406.
Rucci, A.J./Kirn, P./Quinn, T. (1998): The Employee-Customer-Profit-Chain at
Sears, Harvard Business Review, 87. Jg., Nr. 1, S. 82-97.
Stock, R. (2001): Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter- und Kundenzufrieden-
heit, Wiesbaden.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...56
Powered by FlippingBook