39 02 / 22 PERSONALquarterly SARAH DEPENBUSCH, M. SC. Lehrstuhl für Arbeits- und Organisationspsychologie Universität Paderborn E-Mail: sarah.depenbusch@uni-paderborn.de JAN-PHILIP SCHUMACHER, M. SC. Fachgebiet für Arbeits- und Organisationspsychologie Universität Osnabrück E-Mail: jan.schumacher@uni-osnabrueck.de SUMMARY Research question: In order to support digital transformation, it is necessary to clarify how Virtual Reality technology can be used to effectively involve employees with their situational expertise in the digital redesign of business processes and overcome typical challenges in process design. Methodology: The BMBF project SoDigital develops and tests a VR-based, participatory approach to the digital redesign of business processes. Practical implications: VR offers a space for experience and experimentation to support the digital transformation and participatory redesign of business processes. DR. TAMMO STRAATMANN Fachgebiet für Arbeits- und Organisationspsychologie Universität Osnabrück E-Mail: tammo.straatmann@uni-osnabrueck.de PROF. DR. KARSTEN MÜLLER Fachgebiet für Arbeits- und Organisationspsychologie Universität Osnabrück E-Mail: karsten.mueller@uni-osnabrueck.de LITERATURVERZEICHNIS Antunes, P./Mourão, H. (2011): Resilient Business Process Management: Framework and services. Expert Systems with Applications 38, 2, 1241–1254. Bley, A./Vogt, G. (2020): VR Mittelstandsumfrage. Mittelstand im Mittelpunkt Herbst, 1–56. Bögel, S./Stieglitz, S./Meske, C. (2014): A role model-based approach for modelling collaborative processes. Business Process Management Journal 20, 4, 598–614. vom Brocke, J./Mendling, J. (Hrsg.) (2018): Business Process Management Cases. Cham: Springer International Publishing. http://link.springer. com/10.1007/978-3-319-58307-5 [Stand 2021-09-15]. Chanias, S./Myers, M. D./Hess, T. (2019): Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems 28, 1, 17–33. Depenbusch, S./Bender, E./Schaper, N. (2021): Prospektive und prozessbezogene Kompetenzanalyse im Digitalisierungskontext – Gestaltung und Erprobung eines Vorgehens. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 75, 405-423. Erol, S./Granitzer, M./Happ, S./Jantunen, S./Jennings, B./Johannesson, P./ Koschmider, A./Nurcan, S./Rossi, D./Schmidt, R. (2010): Combining BPM and social software: contradiction or chance? Journal of Software Maintenance and Evolution: Research and Practice 22, 6–7, 449–476. Hewelt, M./Pufahl, L./Mandal, S./Wolff, F./Weske, M. (2020): Toward a methodology for case modeling. Software and Systems Modeling 19, 6, 1367–1393. Kadir, B. A./Broberg, O. (2021): Human-centered design of work systems in the transition to industry 4.0. Applied Ergonomics 92, 1–14. Kopp, R./Howaldt, J./Schultze, J. (2016): Why Industry 4.0 needs Workplace Innovation: a critical look at the German debate on advanced manufacturing. European Journal of Workplace Innovation 2, 1, 7–24. Nadin, S. J./Waterson, P. E./Parker, S. K. (2001): Participation in job redesign: An evaluation of the use of a sociotechnical tool and its impact. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries 11, 1, 53–69. Poehler, L./Teuteberg, F. (2021): Closing spatial und motivational gaps: Virtual Reality in Business Process Improvement. In ECIS 2021 Research Papers. ECIS 2021. Marrakech, 1827. https://aisel.aisnet.org/ecis2021_rp/151. Rito Silva, A./Rosemann, M. (2012): Processpedia : an ecological environment for BPM stakeholders’ collaboration. Business Process Management Journal 18, 1, 20–42. Schifferer, S./von Reitzenstein, B. (2018): Tools und Instrumente der Organisationsentwicklung. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. http://link.springer. com/10.1007/978-3-662-55560-6 [Stand 2021-09-15]. Wang, B./Liu, Y./Parker, S. K. (2020): How Does the Use of Information Communication Technology Affect Individuals? A Work Design Perspective. Academy of Management Annals 14, 2, 695–725. Wohlgenannt, I./Simons, A./Stieglitz, S. (2020): Virtual Reality. Business & Information Systems Engineering 62, 5, 455–461. FÖRDERINFORMATIONEN Das Forschungs- und Entwicklungsprojekt SoDigital – „Sozio-digitale Innovation durch partizipative Prozessgestaltung im virtuellen Raum“ (Fördernummer: 02L18B570 – 02L18B575) wird im Rahmen des Programms „Zukunft der Arbeit“ vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und kofinanziert, vom Europäischen Sozialfonds (ESF) gefördert sowie vom Projektträger Karlsruhe (PTKA) betreut. Weitere Informationen und Hintergründe zum SoDigital-Projekt unter www.sodigital.uos.de
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