Personal Quarterly 2/2021

41 02 / 21 PERSONALquarterly wesenheitszeiten und Zeiten, in denen keine Beantwortung erwartet wird (z. B. zwischen 20 und 7 Uhr oder bei Krankheit oder Urlaub), implementiert werden. Wir argumentieren da- her, dass Arbeitgeber aktiv Lösungen für den Einsatz von IKT anbieten und diese in eine unterstützende Organisationskultur einbetten sollten – explizit auch für Führungskräfte. SUMMARY Research question: What is the relationship between informa- tion and communication technology (ICT) demands and expec- tations, work-related ICT usage outside of working hours and work-life balance of leaders? Methodology: A questionnaire study was carried out with 85 leaders. Practical implications: High availability expectations go hand in hand with high ICT usage outside of working hours. ICT-related workload and work-related smartphone use after work go hand in hand with low work-life balance. LITERATURVERZEICHNIS Bain & Company (2014): Managing Your Scarcest Resource. Bain & Company Time Management Study and Impact on Organizations. Zugriff am 25.05.2020. Verfügbar unter https://www.bain.com/de/ueber-uns/presse/pressemitteilungen/germa- ny/2014/your-scarcest-resource/ Barber, L. K./Santuzzi, A. M. (2015): Please respond ASAP: workplace telepres- sure and employee recovery. Journal of Occupational Health Psychology, 20(2), 172–189. https://doi.org/10.1037/a0038278 Bauer, C./Fassoula, E./Thiele, F. (2016): Das Management dauernder Erreichbar- keit. Zeitschrift Führung und Organisation, 85, 103–109. Day, A./Paquet, S./Scott, N./Hambley, L. (2012): Perceived information and com- munication technology (ICT) demands on employee outcomes: The moderating effect of organizational ICT support. Journal of occupational health psychology, 17(4), 473. Gadeyne, N./Verbruggen, M./Delanoeije, J./Cooman, R. de. (2018): All wired, all tired? 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Verfügbar unter https://www. destatis.de/DE/Themen/Branchen-Unternehmen/Unternehmen/IKT-in-Unterneh- men-IKT-Branche/Publikationen/Downloads-IKT/informationstechnologie-unterneh- men-5529102177004.pdf?__blob=publicationFile&v=4 Stich, J.-F./Farley, S./Cooper, C./Tarafdar, M. (2015): Information and communi- cation technology demands: outcomes and interventions. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2(4), 327–345. https://doi.org/10.1108/ JOEPP-09-2015-0031 Syrek, C. J./Apostel, E./Antoni, C. H. (2013): Stress in highly demanding IT jobs: transformational leadership moderates the impact of time pressure on exhaustion and work-life balance. Journal of Occupational Health Psychology, 18(3), 252–261. https://doi.org/10.1037/a0033085 Syrek, C./Bauer-Emmel, C./Antoni, C./Klusemann, J. (2011): Entwicklung und Validierung der Trierer Kurzskala zur Messung von Work-Life Balance (TKS-WLB). 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