Personal Quarterly 2/2021

34 PERSONALquarterly 02 / 21 SCHWERPUNKT _NEUES LERNEN PROF. DR. NELE GRAF Professorin für Personal und Organisation an der Fakultät für Betriebswirtschaft; Leitung des Competence Center for Innovation & Qua- lity in Leadership & Learning Hochschule für angewandtes Management E-Mail: nele.graf@fham.de https://www.fham.de/hochschule/cill/ DR. FRANK EDELKRAUT Geschäftsführender Gesellschafter der Men- tus GmbH und Lehrbeauftragter „Honorable Leadership“ im MBA „Executive Manage- ment“ der HSBA Hamburg E-Mail: fe@mentus.de www.mentus.de DIPL.-KFM. KAY MORCZINNEK Stellv. Personalleiter der DEGES Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH E-Mail: morczinnek@deges.de www.deges.de LITERATURVERZEICHNIS Bhattacharyya, S. (2016): 8 Nudges To Motivate Corporate Learning https://elearningindustry.com/8-nudges-motivate-corporate-learning BMVI – Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (2015): Stufenplan Digitales Planen und Bauen, https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Publikationen/DG/stufenplan-dig itales- bauen.pdf?__blob=publicationFile Cerasoli, C. P./Alliger, G. M./Donsbach, J. S./Mathieu, J. E./Tannenbaum, S. I./ Orvis, K. A. (2018): Antecedents and outcomes of informal learning behaviors: A meta-analysis. Journal of Business and Psychology, 33(2), 203-230. https://doi.org/10.1007/s10869-017-9492-y Edelkraut, F./Mosig, H. (2019): Schnelleinstieg Agiles Personalmanagement Haufe, Freiburg Edelkraut, F. (2019): Agile learning Designs for an Agile world – Using Agile values and principles to handle complex learning topics Innovation Arabia 12, http://innovationarabia.ae/proceedings/ (In novation Arabia 12, Stream Smart Learning). Alternativer PDF-Download: https://mentus.de/agile-learning-designs- for-an-agile-world-using-agile-values-and-principles-to-handle-complex-learning- topics/ Eduscrum: htt ps://www.eduscrum.nl/resources Franz, H. W./Kopp, R. (2003): Die Kollegiale Fallberatung: ein einfaches und effektives Verfahren zur ‚Selbstberatung‘. Sozialwissenschaften und Berufspraxis, 26(3), 285-294. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168- ssoar-38081 Fraunhofer IOA: Agiles Sprintlernen mit „in MEDIAS res“: https://www.dlpm.iao.fraunhofer.de/de/themen/industrie40/sprintlernen.html Graf, N./Edelkraut, F. (2020): Whitepaper Agiles Lernen https://mentus.de/whitepaper-agiles-lernen/ Graf, N./Gramß, D./Edelkraut, F. (2019): Agiles Lernen (2. Auflage) Haufe, Freiburg Graf, N./Scamperle, P. (2020): Veränderungsverwechslungen – Transformation vs. Change In: Manager Seminare, Heft 269, S. 60-67 Graf, N./Schmitz, A. (2019): Agiles Lernen, New Learning, Lernen 4.0. In: Perso­ nalmagazin 1/20, S. 76-80 Höhne, B. P./Bräutigam, S./Longmuß, J. et al. (2017): Agiles Lernen am Arbeits­ platz – Eine neue Lernkultur in Zeiten der Digitalisierung. Z. Arb. Wiss. 71, 110–119 (2017). https://doi.org/10.1007/s41449-017-0055-x Razzouk R./Shute V. (2012): What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. 2012;82(3):330-348. doi:10.3102 /0034654312457429 Romanelli, R., Cain, J., McNamara, P. (2014) Should TED Talks Be Teaching Us Something? American Journal of Pharmaceutical Education August 2014, 78 (6) 113; DOI: https://doi.org/10.5688/ajpe786113 Rowold, J./Kauffeld, S. (2009): Effects of career-related continuous lear­ ning on competencies. Personnel Review, 38(1), 90–101. https://doi. org/10.1108/00483480910920732 Tannenbaum, S. I./Beard, R. L./McNall, L. A./Salas, E. (2010): Informal Learning and Development in Organizations. In S. W. J. Kozlowski & E. Salas (Hrsg.), Learning, training, and development in organizations (S. 303-332). New York: Routledge. Thaler, R.H./Sunstein, C.R. (2009): Nudge, Penguin, New York SUMMARY Research question: How can learning within transformations be designed? Methodology: case-study Practical implications: The digital transformation goes hand in hand with a transformation of learning. Agile learning offers a basic logic to meet organisational changes and competence ad­ justments quickly and effectively. The possibilities offered by agile learning are demonstrated in extracts from a concrete example.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4MQ==