Personal Quarterly 2/2021

29 02 / 21 PERSONALquarterly SUMMARY Research question: Informal workplace learning is the predo- minant form of vocational education in industry. However, little is known about learning differences in subgroups. Methodology: Based on the octagon model, survey data were collected from more than 1000 blue-collar workers and analyzed using variance analysis. Practical implications: In particular, younger workers and em- ployees in mechanical engineering engage in informal learning, showing differences across the octagon components. In contrast, practitioners do not have to pay as much attention to educational level, gender, and company size when promoting learning. LITERATURVERZEICHNIS Ahrens, D./Molzberger, G. (Hrsg.) (2018): Kompetenzentwicklung in analogen und digitalisierten Arbeitswelten. Heidelberg/Berlin: Springer, https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-54956-8 Bishop, D. (2020): Firm size and workplace learning processes: A study of the restaurant sector. European Journal of Training and Development, 44(2/3), 305-320, https://doi.org/10.1108/ejtd-08-2019-0139 Cerasoli, C. P./Alliger, G. M./Donsbach, J. S./Mathieu, J. E./Tannenbaum, S. I./ Orvis, K. A. (2018): Antecedents and outcomes of informal learning behaviors: A meta-analysis. Journal of Business and Psychology, 33(2), 203-230, https://doi.org/10.1007/s10869-017-9492-y Cohen, J. (1988): Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2. Aufl.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Decius, J. (2020): Informelles Lernen im Kontext industrieller Arbeit – Konzeptua- lisierung, Operationalisierung, Antezedenzien und Lernergebnisse (Manteltext der kumulativen Dissertationsschrift). Paderborn: Universität Paderborn, http://dx.doi.org/10.17619/UNIPB/1-1072 Decius, J./Schaper, N./Seifert, A. (2019): Informal workplace learning: Develop- ment and validation of a measure. Human Resource Development Quarterly, 30(4), 495-535, https://doi.org/10.1002/hrdq.21368 Europäische Kommission (2017): European Union (2017). 2016 SBA Fact Sheet, Aktenzeichen Ares(2017)1735504. Verfügbar unter https://ec.europa.eu/jrc/sites/ jrcsh/files/eu28_sba_fact_sheet.pdf (zuletzt abgerufen: 26.11.2020). Hirsch-Kreinsen, H. (2016): Die Zukunft einfacher Industriearbeit. WISO direkt, Ausgabe 12/2016. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, Abteilung Wirtschafts- und Sozialpolitik. Verfügbar unter https://www.neue-industriearbeit.de/fileadmin/ templates/publikationen/20160616--DIE-ZUKUNFT-EINFACHER-INDUSTRIEAR- BEIT---Hartmut-Hirsch-Kreinsen.pdf (zuletzt abgerufen: 26.11.2020). Jeong, S./McLean, G. N./Park, S. (2018): Understanding informal learning in small-and medium-sized enterprises in South Korea. Journal of Workplace Learning, 30(2), 89-107, https://doi.org/10.1108/JWL-03-2017-0028 Kortsch, T./Schulte, E. M./Kauffeld, S. (2019): Learning@work: Informal learning strategies of German craft workers. European Journal of Training and Development, 43(5/6), 418-434, https://doi.org/10.1108/EJTD-06-2018-0052. Kyndt, E./Baert, H. (2013): Antecedents of employees’ involvement in work- related learning: A systematic review. Review of Educational Research, 83(2), 273-313, https://doi.org/10.3102/0034654313478021 Moll, C./Weidner, N. (2018): Strategisches Kompetenzmanagement in nicht- forschungsintensiven KMU. In D. Horvat, N. Schaper, A. Virgillito & J. Decius (Hrsg.), Gestaltung eines strategischen Kompetenzmanagements – Lösungsansätze und Instrumente für nichtforschungsintensive, mittelständische Unternehmen (S. 9-28). Stuttgart: Fraunhofer IRB. Rowold, J./Kauffeld, S. (2009): Effects of career related continuous learning on competencies. Personnel Review, 38(1), 90–101, https://doi.org/10.1108/00483480910920732 Schaper, N./Sonntag, K. (2007): Weiterbildungsverhalten. In D. Frey & L. von Rosenstiel, Wirtschaftspsychologie. Enzyklopädie der Psychologie D/III/6 (S. 573- 648). Göttingen: Hogrefe. Schönfeld, G./Behringer, F. (2017): Betriebliche Weiterbildung. In F. Bilger, F. Behringer, H. Kuper J. & Schrader, Weiterbildungsverhalten in Deutschland 2016: Ergebnisse des Adult Education Survey (AES) (S. 56-73). Bielefeld: Bertelsmann. Tannenbaum, S. I./Beard, R. L./McNall, L. A./Salas, E. (2010): Informal Learning and Development in Organizations. In S. W. J. Kozlowski & E. Salas (Hrsg.), Learning, training, and development in organizations (S. 303-332). New York: Routledge. DR. JULIAN DECIUS Lehrstuhl für Arbeits- und Organisations­ psychologie Universität Paderborn E-Mail: julian.decius@uni-paderborn.de https://kw.uni-paderborn.de/fach-psy cholo- gie/arbeits-und-organisationspsychologie/ PROF. DR. NICLAS SCHAPER Lehrstuhl für Arbeits- und Organisations­ psychologie Universität Paderborn E-Mail: niclas.schaper@uni-paderborn.de https://kw.uni-paderborn.de/fach-psy cholo- gie/arbeits-und-organisationspsychologie/

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4MQ==