Personal Quarterly 3/2021
39 03 / 21 PERSONALquarterly SUMMARY Research question: How pronounced are the characteristics attributed to digital natives in a comparison between respondents from Germany and the USA? Methodology: Quantitative online survey in combination with a literature analysis Practical implications: The degree of digital nativeness is similarly pronounced in the respondent groups of both nations. The characte- ristics also correspond to established theoretical approaches and should therefore be taken into account when designing personnel deployment and management. LITERATURVERZEICHNIS Bundesministerium für Gesundheit (2020): Informationen zum Coronavirus. Abgerufen am 10. Januar 2021 vom Bundesgesundheitsministerium: https://www. bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus.html Bund-Länder-Koordinierungsstelle für den Deutschen Qualifikationsrahmen für lebenslanges Lernen (2013): Handbuch zum Deutschen Qualifikationsrahmen. Strukturen, Zuordnungen, Verfahren, Zuständigkeiten. DQR. Huang, F./Teo, T./He, J. (2019): Digital nativity of university teachers in China: factor structure and measurement invariance of the Digital Native Assessment Scale (DNAS). Interactive Learning Environments, S. 1-15. Johansson, J./Abrahamsson, L./Bergvall Kåreborn, B./Fältholm, Y./Grane, C./Wykowska, A. (2017): Work and Organization in Digital Industrial Context. Management Revue, 28(3), S. 281-297. Kruppe, T./Leber, U./Matthes, B. (2017): Sicherung der Beschäftigungsfähigkeit in Zeiten des digitalen Umbruchs. Institut für Arbeits- und Berufsforschung. Mockaitis, A. I./Zander, L./De Cieri, H. (2018): The benefits of global teams for international organizations: HR implications. The international journal of Human Resource Management, S. 2137-2158. New Work SE & Statista (2015): Zustimmung von Arbeitnehmern zu verschie- denen Aussagen bezüglich steigender Anforderungen am Arbeitsmarkt in Deutsch- land im Jahr 2015. Abgerufen am 10. Januar 2021 von Statista: https://de.statista. com/statistik/daten/studie/424144/umfrage/einschaetzung-von-arbeitnehmern- zu-steigenden-anforderungen-am-arbeitsmarkt/#professional Prensky, M. (2001): Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), S. 1-6 Schmitz, R (2020): Kollaboratives Arbeiten trotz räumlicher Trennung. Wissensma- nagement, (5), S. 26-27. Teo, T./Kabakci Yurdakul, I./Ursavas, O. (2014): Exploring the digital natives among pre-service teachers in Turkey: A cross-cultural validation of the Digital Native Assessment Scale. Interactive Learning Environments, 24(6), S. 1231-1244. Teo, T. (2013): An initial development and validation of a Digital Natives Assess- ment Scale (DNAS). Computers & Education, 67, S. 51 - 57. von der Oelsnitz, D./Stein, V./Hahmann, M. (2007): Der Talente-Krieg – Perso- nalstrategie und Bildung im globalen Kampf um Hochqualifizierte. Haupt. Yong, S.-T./Gates, P. (2014): Born digital: are they really digital natives? Interna- tional Journal of E-Education, E-Business, E-Management and E-Learning, 4(2), S. 102 - 105. Wagner, V./Acier, D. (2017): Factor structure evaluation of the French version of the Digital Natives Assessment Scale. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20 (3), S. 195-201. ZEW – Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung GmbH Mann- heim (2020): Umfrage zur Entwicklung von Homeoffice in der Coronakrise 2020. Abgerufen am 10.01.2021 von statista: https://de.statista.com/statistik/daten/ studie/1154276/umfrage/entwicklung-von-homeoffice-in-der-corona-krise/ Zika, G./Helmrich, R./Maier, T./Weber, E./Wolter, M. I. (2018): Arbeitsmarktef- fekte der Digitalisierung bis 2035 – Regionale Branchenstruktur spielt eine wichtige Rolle. IAB-Forum, IAB-Kurzbericht Nr. 9, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsfor- schung der Bundesagentur für Arbeit. PROF. DR. TORSTEN KLEIN Technische Hochschule Köln E-Mail: torsten.klein@th-koeln.de https://www.th-koeln.de/personen/tor sten.klein/ CHRISTIAN GEYER, M. SC. Fernuniversität in Hagen E-Mail: christian.geyer@fernuni-hagen.de https://www.fernuni-hagen.de/con trol ling/team/christian.geyer.shtml SOPHIE MEINERZHAGEN, B. ENG. Technische Hochschule Köln E-Mail: sophie.meinerzhagen@th-koeln.de https://www.th-koeln.de/personen/so phie.meinerzhagen/
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc4MQ==