21 01 / 23 PERSONALquarterly ALEXANDER ELIA Consultant bei der Consistency GmbH, Master of Science in Wirtschaftspsychologie International School of Management (ISM) E-Mail: alexander.elia@consistency.de www.consistency.de SUMMARY Research question: How does bullshit intensity affect work engagement and psychological irritation, a preliminary stage of burnout? Methodology: Development of a German version of Organizational Bullship Perception Scale. Online survey among 652 Germanspeaking employees. Practical implications: Although bullshitting is not a negative phenomenon per se, organizations should strive to control the level of bullshit in their organization, as an excess of this form of contentless communication is associated with negative consequences, e.g., increased risk of burnout. DR. NICO ROSE Selbstständiger Psychologe, bis Anfang 2022 Professor für Wirtschaftspsychologie an der International School of Management (ISM) E-Mail:hello@nicorose.de www.nicorose.de LITERATURVERZEICHNIS Berthon, P. R./Pitt, L. F. (2018): Brands, truthiness and post-fact: managing brands in a post-rational world, Journal of Macromarketing, 38(2), S. 218-227. Christensen, L. T./Kärreman, D./Rasche, A. (2019): Bullshit and organization studies, Organization Studies, 40(10), S. 1587-1600. Ferreira, C./Hannah, D./McCarthy, I./Pitt, L./Lord Ferguson, S. (2022): This place is full of it: Towards an organizational bullshit perception scale, Psychological Reports, 125(1), S. 448-463. Frankfurt, H. G. (1986): On bullshit, Raritan Quarterly Review, 6(2). Frankfurt, H. G. (2005): On bullshit, Princeton University Press. Graeber, D. (2018): Bullshit jobs. A theory, Simon & Schuster. Keyes, R. (2004): The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life, Macmillan. Littrell, S./Risko, E. F./Fugelsang, J. A. (2021): ‘You can’t bullshit a bullshitter’ (or can you?): Bullshitting frequency predicts receptivity to various types of misleading information, British Journal of Social Psychology, 60(4), S. 1484-1505. McCarthy, I. P./Hannah, D./Pitt, L. F./McCarthy, J. M. (2020): Confronting indifference toward truth: Dealing with workplace bullshit, Business Horizons, 63(3), S. 253-263. Mohr, G./Rigotti, T./Müller, A. (2005): Irritation – ein Instrument zur Erfassung psychischer Beanspruchung im Arbeitskontext. Skalen- und Itemparameter aus 15 Studien, Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 49(1), S. 44-48. Mroz, J. E./Allen, J. A./Verhoeven, D. C./Shuffler, M. L. (2018): Do we really need another meeting? The science of workplace meetings, Current Directions in Psychological Science, 27(6), 484-491. Petrocelli, J. V. (2018): Antecedents of bullshitting, Journal of Experimental Social Psychology, 76, S. 249-258. Sautier, L. P./Scherwath, A./Weis, J./Sarkar, S./Bosbach, M./Schendel, M./Ladehoff, N./Koch, U./Mehnert, A. (2015): Erfassung von Arbeitsengagement bei Patienten mit hamatologischen Malignomen: Die psychometrischen Eigenschaften der deutschen Version der Utrecht Work Engagement Scale 9 (UWES-9), Rehabilitation, 54(5), S. 297-303. Spicer, A. (2017): Business bullshit, Routledge. Spicer, A. (2020): Playing the bullshit game: How empty and misleading communication takes over organizations, Organization Theory, 1(2), ohne Seitenangabe. verhalten. Hilfreich ist stattdessen der aktive Widerspruch im Sinne eines „Frontalcrashs gegen die Bullshit-Artisten“ (Spicer, 2017, S. 167). Je aktiver der Widerspruch geübt und je weniger Loyalität belohnt wird, desto geringer die Wahrscheinlichkeit, dass sich Bullshit im Unternehmen ausbreitet. Prevent: Während die ersten drei Schritte des Frameworks sich mit demVerstehen sowie der Erkennung und Bekämpfung von vorhandenem organisationalem Bullshit auseinandersetzen, thematisiert der letzte Teil die Prävention des zukünftigen Auftretens von Bullshit. Im Kern geht es hier um folgende Punkte: Unternehmen sollten Mitarbeitende immer wieder ermutigen, kritisch zu denken und vor allemDaten und Fakten mehr Wert beizumessen als Meinungen. Zudem kann, insbesondere durch Lernen amVorbild, der exzessiven Nutzung von Jargon Einhalt geboten werden. Schließlich kann es helfen, im Laufe der Zeit überflüssige Meetings und Ausschüsse zu eliminieren, da diese besonders fruchtbaren Nährboden für Bullshit-Artisten bieten. Foto: Felix Amsel
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